Gesprekken tussen VKBN-leden en VNG-leden – deel 2
24 oktober 2025
Op maandag 6 oktober vond weer een gesprek plaats tussen leden van de VKBN en leden van de VNG over hun wederzijdse ervaringen met de Wkb. Het was een geanimeerde sessie, waarin naast inhoudelijke onderwerpen vooral gesproken werd over de relatie en communicatie tussen borgers en bevoegd gezag in alle fasen van het proces.
Aanwezig waren vier gemeenten uit Noord-Holland en VKBN-leden Westra, Woningborg Toetsing en Toezicht, De Borgermeester, Vertex en The Borging Company. “Het was mooi om te zien dat iedereen dezelfde uitdagingen herkent en actief samenwerkt aan oplossingen. Door ervaringen en best practices te delen, dragen we gezamenlijk bij aan een steeds hogere kwaliteit binnen het Wkb-stelsel”, zo reageerde The Borging Company na het gesprek. “We trekken allemaal in dezelfde richting: de consument en eindgebruiker helpen aan een beter eindproduct dan ooit tevoren.”
Enkele van de besproken onderwerpen in het kort:
Hoe zorgen we voor rolzuiverheid, het werken volgens de nieuwe rollen en het vertrouwen in de ander dat daarvoor nodig is? Is (bijvoorbeeld) een langdurige financiële band tussen een borger en een aannemer problematisch en geeft dit een integriteits- of kwaliteitsrisico? Toelichting door de aanwezige borgers liet zien dat men zich daarvan bewust is en er ook actief naar handelt.
Wie informeert de bouwconsument/initiatiefnemer over zijn rol in het nieuwe stelsel?
Hoe kun je omgaan met het opvragen van aanvullende documenten naar aanleiding van de informatie bij een bouwmelding?
Hoe ga je om met Bijzondere Lokale Omstandigheden (BLO) en hoe maak je deze kenbaar?
Hoe ga je om met het melden van strijdigheden tijdens de bouw en de opvolging daarvan? Gemeenten zijn daarbij aan zet voor (eventuele) handhaving en moeten die rol ook oppakken om de positie van de borger te ondersteunen. Dit staat soms op gespannen voet met het gevoel voor dienstverlening aan de burger, maar is wel noodzakelijk.
Welke info moet wel of niet worden aangeleverd bij de verklaring en gereedmelding? En wat wil of kun je daarmee als gemeente?
Vervolg
Gesprekken als deze zullen we ook in het komend jaar voortzetten, omdat ze bijdragen aan wederzijds begrip en verbinding. Door deelnemers wordt ook de behoefte aan inhoudelijke verdieping op sommige thema’s uitgesproken. Van verkenning en erkenning van knelpunten naar samen werken aan oplossingen is daarbij de insteek voor volgende stappen.