Schrappen vergunningplicht bij typegoedkeuring/ EKV’s
17 december 2025
Het ministerie van VRO stelt voor om wettelijke kaders uit te werken voor erkende kwaliteitsverklaringen (EKV) voor complete bouwwerken. Dit werd besproken door de Juridisch Technische Commissie (JTC) van VRO op 13 november.
Martijn Broese was aanwezig en stelde namens VKBN een aantal kritische vragen, onder andere over de manier waarop project- en locatiespecifieke zaken worden geborgd.
‘VKBN benadrukt het belang van een zorgvuldig werkend stelsel van kwaliteitsborging. Het voornemen om bouwwerken op basis van EKV’s vrij te stellen van meldings- en vergunningplicht roept zorgen op. Er is onduidelijkheid over hoe bouwtechnische, locatie- en projectspecifieke aspecten geborgd worden (zoals lokale omstandigheden, BENG, MPG en funderingen). Ook is er twijfel over de omgang met afwijkingen tijdens het bouwproces, beeldbepalende eisen van gemeenten, wijzigingen in regelgeving en de interpretatie van het rechtens verkregen niveau. Ook vraagt de VKBN om duidelijkheid over het toezichtregime, de rol van TloKB/RvA en hoe de onafhankelijkheid van betrokken partijen is geborgd. Verder wil VKBN graag een nadere toelichting ontvangen op het toezichtregime in vergelijking met het stelsel van kwaliteitsborging.’
Andere partijen stelden vergelijkbare vragen.
VKBN vindt dat EKV's een toegevoegde waarde kunnen hebben in de stelsels voor toetsing, toezicht en handhaving van de bouwregelgeving. We denken graag verder mee over de randvoorwaarden. Wij staan voor een kwalitatief goed gebouwde omgeving die aantoonbaar en verantwoord is geborgd, op basis van een gelijk speelveld.
Vervolgens is in het OverlegPlatform Bouwregelgeving (OPB) op 5 december hierover verder gesproken, daarbij was Sietze Rozema aanwezig namens VKBN. Het resulteerde in het volgende advies aan de Minister, dat de VKBN ondersteunt:
‘Wijziging Bbl schrappen vergunningplicht bij typegoedkeuring/EKV’s
Het OPB adviseert om deze wijziging nu niet verder in procedure te brengen, maar eerst verder de beoogde werking te onderzoeken. Het OPB constateert dat deze wijziging feitelijk een stelselwijziging is die een derde mogelijkheid geeft voor de beoordeling van een gereed bouwwerk op de eisen van het Bbl (door een certificatie-instelling), naast de vergunning (gemeente) en melding (kwaliteitsborger). Het OPB begrijpt dat er binnen het huidige stelsel van EKV’s ruimte is voor een procescertificaat (EKV) dat ook de bouw op de bouwplaats omvat en het voldoen aan het Bbl op de specifieke locatie. Het OPB vindt echter dat met de daadwerkelijke werking van zo’n procescertificaat eerst ervaring moet worden opgedaan, alvorens de vergunning/meldingsplicht te schrappen.’