VKBN positief over meldpunt Wkb
8 mei 2026
De Vereniging Kwaliteitsborging Nederland (VKBN) is positief over de opening van het nieuwe meldpunt voor signalen over de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Volgens de vereniging is het belangrijk dat er nu één centrale plek is waar signalen, knelpunten en praktijkervaringen rondom de Wkb samenkomen.

“De afgelopen periode zagen we dat signalen over de uitvoering van de Wkb op verschillende plekken terechtkwamen,” aldus de VKBN. “Juist daarom is dit meldpunt belangrijk. Het zorgt voor gezamenlijke analyse en duiding in plaats van versnipperde acties en losse interpretaties. Dat helpt de sector vooruit.”
Volgens de vereniging draagt het meldpunt ook bij aan een meer feitelijke discussie over de werking van het stelsel. “Door signalen concreet te onderbouwen, ontstaat beter inzicht in waar het goed gaat en waar verbetering nodig is. We verwachten dat besluitvorming en eventuele aanpassingen daardoor steeds meer op feiten en praktijkervaringen worden gebaseerd.”
Het meldpunt is ondergebracht bij het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) en is een initiatief van de deelnemers aan het landelijke Wkb-overleg. In dit overleg werken onder meer de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Bouwend Nederland, de VKBN, de Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland (VBWTN), de Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB) en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties samen.
Het meldpunt is bedoeld voor signalen over de toepassing van de Wkb-regels, onbedoelde effecten van de wet en knelpunten of onduidelijkheden in de praktijk. De ontvangen signalen worden gezamenlijk beoordeeld door het Wkb-overleg. Waar nodig volgt ondersteuning, verduidelijking of een voorstel voor verbetering van het stelsel. Ook kunnen geanonimiseerde praktijkvoorbeelden worden gedeeld via de website van IPLO, zodat de hele sector hiervan kan leren.
Foto: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties.
Via het webformulier van IPLO kunnen signalen doorgegeven worden.