Nieuwsbrief oktober 2023

In deze derde nieuwsbrief brengen we je graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen en buiten onze vereniging. Een greep uit de onderwerpen in de nieuwsbrief: • Het laatste nieuws • Kom naar ‘De dag van de kwaliteitsborging’ op 16 november 2023! • STIPP-vraagstukken, deel 2 • De praktijk van…Martien Momberg.

Nieuwsbrief oktober  2023

Voorwoord van het bestuur

In deze derde nieuwsbrief brengen we je graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen en buiten onze vereniging.
We beginnen dit voorwoord met de oproep om samen met je medewerkers naar de Dag van de Kwaliteitsborging te komen op16 november in congrescentrum InnStyle te Maarssen. We zijn ervan overtuigd dat we een interessant en leerzaam programma hebben samengesteld met onder andere:

  • Martin van Staveren over risicobenadering en de Wkb.
  • Vier workshops (Hoe pas je de risicodialoog toe? Hoe kun je omgaan met weerstand? Hoe kun je BIM voor je laten werken? Hoe stemmen we ons werk op elkaar af met het bevoegd gezag?).
  • Paneldiscussie met vertegenwoordigers van de branches.

Mis dit niet. Nog niet aangemeld? Schrijf je in op dagvandekwaliteitsborging.nl.

Onze rol als kennisorganisatie nemen wij serieus. Wij erkennen onze maatschappelijke rol, werken aan professionalisering en harmonisatie. Allemaal ter ondersteuning van de dienstverlening die onze leden leveren. Dit weerspiegelt zich onder andere in het programma van de Dag van de Kwaliteitsborging.
Het aftellen naar de ingangsdatum van de Wkb is begonnen. Het zijn nog 64 dagen tot invoering.

Wat gaan we tot die tijd doen?

De komende tijd zal de vereniging zich onverminderd inzetten onze leden en het werkveld bij te staan in de voorbereiding op de Wkb. Dit betekent onder meer dat we onze drie commissies (Harmonisatie, Ontwikkeling en Afspraken) actief aan de gang gaan, dat we ‘nieuwe’ kwaliteitsborgers gaan voorlichten, dat we de samenwerking met o.a. de VBWTN gaan verdiepen, dat we proefprojecten en STIPP blijven aanjagen en dat we in gesprek blijven met onze leden, de andere brancheorganisaties en de politiek.

Het bedrijfsbureau heeft de bovenstaande activiteiten de afgelopen tijd voorbereid. Samen met de leden en het bestuur zullen we gezamenlijk de volgende stappen zetten!

Wat hebben we in de voorgaande periode gedaan?

De politieke ontwikkelingen rondom de Wkb, er was veel te doen om de invoering van de Wkb per 1 januari 2024, het handhavingskader, een gefaseerde invoering en de ontvlechting van de Wkb en de Omgevingswet. Enigszins verrast waren wij over deze discussies in de Eerste Kamer. De debatten lijken voorbij te gaan aan de doelstelling van de wet, namelijk de positie van de opdrachtgever te verbeteren zodat deze het bouwwerk (en de kwaliteit) krijgt dat is afgesproken.

Wij hebben in de communicatie met BZK ons best gedaan te bepleiten dit hogere doel centraal te houden. Uit ons schrijven: ‘Uitstel van de Wkb heeft een grote maatschappelijke impact, het schaadt het vertrouwen van de burger en het bedrijfsleven in de overheid, heeft grote consequenties voor de kwalitatieve en kwantitatieve bouwopgave die we in Nederland hebben en zal ten laatste ook grote financiële consequenties hebben voor alle actoren in de markt welke klaar staan voor de invoering per 1 januari 2024.’

Daarnaast behartigen wij onze belangen in het Wkb-overleg van BZK en voorzien we de minister van informatie ter ondersteuning van de besluitvorming.

Op 24 oktober sprak Hugo de Jonge de Eerste Kamer naar aanleiding van zijn brief van 20 oktober over de ontvlechting van de Wkb en de Omgevingswet. Na een eerder besluit tot uitstel van verbouwingen naar 1 juli 2024, is nu besloten deze op 1 januari 2025 in te laten gaan. Hugo de Jonge houdt voet bij stuk (ook na advies van Instituut voor Bouwrecht) om de Wkb en de Omgevingswet niet te ontvlechten.

Lees meer over waar we mee bezig zijn in deze nieuwsbrief. En vergeet niet om met ons contact op te nemen voor tips, vragen en bijdragen.

Ton Jans, Jos Rooijakkers, Paul Roosen en René de Kwaadsteniet

Het laatste nieuws

Nieuwe website

De afgelopen tijd hebben we hard gewerkt aan de nieuwe website. En het goede nieuws is dat website nu live is! Niet alleen is de uitstraling van de website opgefrist. Ook is de website klaar voor de toekomst, zodat we die kunnen gebruiken om meer kennis te kunnen gaan delen.

René de Kwaadsteniet benoemd tot bestuurslid

Op de Algemene Ledenvergadering van 29 september is het voorstel om René de Kwaadsteniet, voorzitter Kamer IKB, te benoemen als vierde bestuurslid voor een termijn van drie jaar, aangenomen. Gefeliciteerd René met deze benoeming en we kijken uit naar een fijne samenwerking!

Model raamovereenkomst

Met de inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) per 1 januari 2024 ontstaan er nieuwe contractuele relaties. Een daarvan is de relatie tussen aannemer en kwaliteitsborger, in het geval dat de aannemer de partij is die de kwaliteitsborger inschakelt. Bouwend Nederland en de VKBN hebben hiervoor onlangs een model raamovereenkomst opgesteld, inclusief een bijbehorende model projectopdracht.

“We zijn voorstander van redelijke en evenwichtige afspraken tussen partijen. Deze afspraken hebben wij in deze modelovereenkomst vastgelegd. Hiermee voorkomen wij veel discussies tussen aannemers en kwaliteitsborgers”, aldus algemeen directeur van Bouwend Nederland Fries Heinis en VKBN-voorzitter Ton Jans.

Het model raamovereenkomst inclusief projectopdracht zijn binnenkort op de websites van Bouwend Nederland en de VKBN te vinden.

In de commissie Afspraken zal de raamovereenkomst met Bouwend Nederland een plek krijgen. Ook zal de VKBN mogelijkheden onderzoeken om met andere brancheorganisaties.

Terugblik Jaarcongres VBWTN

Op 12 oktober organiseerde de Vereniging BWT Nederland haar jaarcongres. Het thema van dit jaar stond in teken van ‘Samen bouwen aan een mooi, veilig en duurzaam Nederland’, waarbij uiteraard de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging veel aandacht kregen. De VKBN organiseerde drie drukbezochte workshops, waarbinnen de focus lag op waar wij het met elkaar voor doen. Zat een workshop vol of wil je op je gemak nog de informatie nalezen, dan kan dat via deze link.

Kom naar ‘De dag van de kwaliteitsborging’ op 16 november 2023 in InnStyle!

We hopen dat jij en je medewerkers zich al aangemeld hebben voor de Dag van de Kwaliteitsborging! Nog niet? Doe het dan nu via deze link.

De tijd die je in het event investeert, verdient zich goed terug: je kennis en vaardigheden worden absoluut verrijkt, je kunt je netwerk verbreden met collega’s die in en aan kwaliteitsborging werken én je gaat vol inspiratie naar huis.

Het programma van de dag staat in het teken van ‘Samen Klaar voor Kwaliteit’. We besteden extra aandacht aan risicobenadering en de Wkb. We zorgen voor een heerlijk dinerbuffet en Victor Mids zal de avond magisch afsluiten.  

We hebben deze dag vier interessante workshops georganiseerd:

  1. Praktisch risicomanagement: Hoe pas je de risicodialoog toe?
  2. Toegepaste vaardigheden: Hoe kun je omgaan met weerstand?
  3. Geautomatiseerde toetsing: Hoe kun je BIM voor je laten werken?
  4. Samenwerken met bevoegd gezag: Hoe stemmen we ons werk op elkaar af?

Je kunt in totaal aan twee van bovenstaande workshops deelnemen.
Ga naar www.dagvandekwaliteitsborging.nl voor meer informatie en om aan te geven welke workshops jouw voorkeur hebben. Tot 16 november!

STIPP-vraagstukken, deel 2

Linksom en rechtsom komen ons verschillende vraagstukken ter ore over de STIPP-regeling. In opvolging van de vragen uit de vorige nieuwsbrief lichten we een aantal aanvullende vraagstukken kort toe, waardoor er hopelijk meer duidelijkheid komt. De basisinformatie over de regeling is te vinden op www.stichtingibk.nl/stipp/.

  1. Is de STIPP-bijdrage nu INCLUSIEF of EXCLUSIEF BTW?
    De STIPP-bijdrage bedraagt maximaal € 6.000. Hiervan is € 5.000 bedoeld voor de kwaliteitsborger en € 1.000 voor de interne kwaliteitsborging van de andere deelnemer(s). Dit bedrag kon tot voorheen aangevraagd worden INCLUSIEF BTW, wat betekende dat een 21 procent lager bedrag daadwerkelijk ingezet kon worden.
    Vanaf de start van de regeling heeft dit vragen opgeroepen en heeft de VKBN zich hard gemaakt om de regeling EXCLUSIEF BTW te kunnen factureren. We zijn dan ook zeer verheugd dat het beleid gewijzigd is! Vanaf heden kunnen alle nieuwe projecten rekenen op maximaal € 6.000 EXCLUSIEF BTW.
    Voor alle al ingediende projecten zal een verrekening plaats gaan vinden, waarbij het BTW verschil alsnog gefactureerd zal kunnen worden. Echter, om te voorkomen dat wederom onduidelijkheden zullen ontstaan of dat de VNG overvraagd wordt, zal de VKBN samen met de VNG een informatiebijeenkomst organiseren voor en met kwaliteitsborgers. In de bijeenkomst zullen we samen kijken naar hoe we de verrekening kunnen oppakken. De precieze datum en locatie volgen.
     
  2. Kan de STIPP-bijdrage ook ingezet worden om ‘droog’ te oefenen?
    Het korte antwoord is: ‘ja’. Een belangrijke voorwaarde is wel dat geoefend wordt met een bouwproject. Tijdens het droog oefenen neemt de kwaliteitsborger de aannemer(s) (en evt. andere bouwpartners) mee in het borgingsproces en de op te leveren stukken. Op basis van wat er werkelijk gebeurd is en geleverd is (bouwplan, vergunning, dossier, etc.) kan de borger de bouwer(s) meenemen in wat er anders gaat onder de Wkb. Denk bijvoorbeeld aan hoe het borgingsplan eruit zou zien op basis van de geleverde stukken, wat er ontbreekt (of te veel is) aan het dossier, etc.
    De borger of één van de deelnemers kan de STIPP-bijdrage aanvragen onder dezelfde voorwaarden (o.a. offerte op basis van ingeschatte, werkelijke inspanning).
     
  3. Hoe lang duurt het verwerken van een aanvraag/factuur van de STIPP-bijdrage?
    Wanneer een STIPP-aanvraag of factuur ingediend wordt, kost het een paar weken voordat deze goedgekeurd en verwerkt is. Ongeveer 1x per week worden alle aanvragen verzameld en verwerkt in een overzicht. De aanvragen in dit overzicht worden vervolgens goedgekeurd door de leden van het aanjaagteam (waar de VKBN ook zitting in heeft). Deze goedkeuring is vervolgens een check voor de VNG voor wanneer de facturen binnenkomen. De VNG heeft aangegeven dat na de check op goedkeuring 2 weken nodig zijn voor de verwerking van de factuur.
    Het wil echter nog al eens voorkomen dat zaken niet kloppen (te hoge bedragen, niet het juiste format gebruikt, etc.). De VNG communiceert dit naar het aanjaagteam en naar de aanvrager om te corrigeren zodat de vertraging minimaal blijft. Mochten er specifieke aanvraag- en/of trajecten (te) lang blijven liggen, neem dan contact op met Jaap Kolk (06 – 2290 7379) om te achterhalen waar de oorzaak ligt en wat er gedaan kan worden om de zaak vlot te trekken.
     
  4. Wat moeten we doen als gemeenten niet mee willen werken?
    In een ideale proefproject-situatie doet een gemeente volledig me en is er dus geen discussie over de STIPP-bijdrage. Echter, soms is er bij een gemeente weerstand om medewerking te verlenen aan proefprojecten. In veel gevallen is er sprake van miscommunicatie (met name over de verwachte inzet en inspanningen). De medewerking van de gemeente hoeft namelijk niet meer te zijn dan toestaan dan het project onder de Wkb uitgevoerd wordt en dat de kwaliteitsborger daarmee zijn werk kan doen. Dit kan in de vergunning geregeld worden.
    Mocht je als kwaliteitsborger ondersteuning willen in het gesprek met de gemeente of bij andere STIPP-vraagstukken, dan kun je hiervoor terecht bij het aanjaagteam en uiteraard ook bij de VKBN. Neem daarvoor contact op met Jaap Kolk (06 2290 7379, info@vkbn.nl)

De praktijk van…Martien Momberg

Het is ons voornemen om met regelmaat een van onze leden te interviewen over het reilen en zeilen in zijn/haar organisatie in de aanloop naar de ingangsdatum Wkb. Deze keer praten we met Martien Momberg, Coördinator Kwaliteitsborging bij Vertex Kwaliteitsborgers.

De laatste wijziging rondom de Wkb: hoe kijk jij aan tegen de gefaseerde invoering van de Wkb?
“Het belangrijkste voor ons, kwaliteitsborgers, is dat er een harde datum is. De onduidelijkheid is weg, iedereen weet nu dat de Wkb eraan komt. Het betekent dat de Wkb ingaat op 1 januari en verbouwingen op 1 januari 2025. Grotere aannemers zijn al beter voorbereid op de Wkb. Voor kleinere is de Wkb nog steeds lastig. Zij hebben nu wat langer de tijd om hun organisatie en proces af te stemmen op de nieuwe wet.

‘Verbouw’ is trouwens een breed begrip. Het gaat niet alleen om een verbouwing van één woning, ook grote renovaties van bijvoorbeeld 50-100 woningen vallen onder ‘verbouw’. Wij zien dat renovaties een belangrijke markt vormen. Er zijn veel verouderde woningen die gerenoveerd moet worden. Denk aan vervangen van daken, kozijnen en installaties.”

Wat doe jij om je voor te bereiden op de Wkb?
“Wij zijn al 3,5 jaar als kwaliteitsborger bezig met de Wkb en hebben inmiddels veel ervaring opgedaan met (proef)projecten. Ik kan met een gerust hart zeggen dat we ‘de boel op orde hebben’. We helpen aannemers zich voor te bereiden op het werk dat op hen af komt. Dat doen we naast proefprojecten ook met het geven van presentaties.

Voor onze organisatie zijn we mensen aan het werven. We zijn langzaam aan het opschalen om de projecten die dadelijk op ons afkomen te kunnen verwerken. Belangrijk voor ons is dat de kwaliteit van Vertex op niveau blijft en dat de projecten efficiënt afgewerkt kunnen worden. We moeten het ook niet te ingewikkeld maken; we praten over gevolgklasse 1!”

Waar zie jij voor jullie organisatie in het voortraject de grootste knelpunten?
“Dan kom ik terug op wat ik hiervoor zei, het gaat om een juiste inschatting van de hoeveelheid werk die we gaan krijgen en hoe we dat intern gaan vormgeven. Daarnaast is het verwerken van de data, tekeningen en berekeningen, een aandachtpunt voor ons. Het verkrijgen van de relevante laatste gegevens op het juiste moment is nog weleens een knelpunt.”

Wat zijn je ervaringen met proefprojecten?
“Een goede samenwerking tussen de kwaliteitsborger en de betrokken partijen is cruciaal, met name met de aannemer. Sommige aannemers zijn nog niet voldoende ingespeeld op de Wkb. Zij realiseren zich onvoldoende dat zij voor de aanlevering van gegevens moeten zorgen en dat de opnamemomenten in hun planning opgenomen moeten worden. We moeten hen goed meenemen gedurende het proces. Vanaf de bouwplantoetsfase, de risicoanalyse en de vaststelling van het borgingsplan. Zodra de bouwmelding is gedaan, hebben we 4 weken om met de bouwer af te stemmen wat hij moet aanleveren en wanneer wij de gegevens willen hebben. Maar ook wie de opnames maakt voor de bewijsvoering. Doet hij dat zelf of laat hij dat over aan de kwaliteitsborger?”

Welke tips zou jij de partijen in de bouwkolom mee willen geven?
“Besef dat alle partijen waarmee je een project doet, kennis moeten hebben van de Wkb: gemeenten, bouwers, architecten/ontwikkelaar, kwaliteitsborgers of de bouwconsument. Wellicht een dooddoener, maar zorg dat je voor 1 januari 2024 ervaring opdoet met projecten. Dat voorkomt strubbelingen.
Ik heb ook nog een tip voor de (leden van de) VKBN: laten we in de aanloop naar de ingangsdatum het positief en praktisch benaderen. Geef de aannemerij tijd om naar je toe te groeien. Totdat het op rolletjes loopt.

Wie doet wat?

Bestuur en commissies

Dagelijkse leiding van de VKBN. Om de belangen van de VKBN-leden hebben de bestuursleden elk zitting in diverse overlegorganen waaronder: Adviesraad TloKB, Aanjaagteam STIPP, Wkb-overleg van BZK, Strategische Adviesraad Ketenstandaard.

Ton Jans

Voorzitter VKBN, voorzitter Kamer instrumentaanbieder

René de Kwaadsteniet

Voorzitter Kamer IKB/adviseur, bestuurslid

Jos Rooijakkers

Penningmeester

Paul Roosen

Voorzitter Kamer kwaliteitsborger, Secretaris

Arjen Modderman, Paul Oomen

Kascommissie

Reginald Gubler, Eric Houtman, Joost Tijssen

Commissie huishoudelijk reglement; deze commissie wordt onderdeel van de commissie Afspraken

Kamers

 

Ton Jans

Voorzitter Kamer Instrumentaanbieder

Paul Roosen

Voorzitter Kamer Kwaliteitsborger

René de Kwaadsteniet

Voorzitter Kamer IKB/adviseur

Bedrijfsbureau

Het bedrijfsbureau ondersteunt het bestuur en de leden met de implementatie van het programma en de dagelijkse gang van zaken binnen de vereniging.

Jaap Kolk

Kwartiermaker

Juney Albrecht

Programmaondersteuning

Els de Bijl

Administratie

Ceciel Butterhoff

Communicatie

Natascha Graaff

Secretaris

Adviesraad

 

Wij hebben de intentie een adviesraad te installeren. In de adviesraad kunnen de koepels en brancheverenigingen zoals VBWTN, Aedes en AFNL plaatsnemen om als vertegenwoordiging van hun branche het bestuur van de VKBN te adviseren in de te varen koers.

Agenda

Intern

Overleg

Voorgenomen data 2023

Bestuur

15 november, 20 december (2024 nog in te plannen)

Kamer Instrumentaanbieder

11 december (2024 nog in te plannen)

Kamer Kwaliteitsborger

1 november, 6 december (2024 nog in te plannen)

Kamer Interne KB/adviseur

17 november, 15 december (2024 nog in te plannen)

 

 

Wij verwelkomen de leden van harte voor de vergadering van hun Kamer. Heb je een onderwerp voor je vergadering of voor het bestuur, schroom niet dit te melden via info@vkbn.nl of via Jaap Kolk (06-22907379).

Extern

Onderwerp

Datum en locatie 2023

Het grote IBR-inwerkingstredingscongres Omgevingswet

3 november, Jaarbeurs Utrecht

Building Holland 2023

8 en 9 november, Jaarbeurs Utrecht

Congres Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (BZK/TloKB)

28 november, KAF Almere

Neem vooral contact met ons op

Wat er leeft bij de leden is voor ons belangrijk. Zijn er zaken die je met ons wilt bespreken? Of heb je ideeën of suggesties? Laat het ons weten via info@vkbn.nl of neem contact op met Jaap Kolk via 06-22907379. Doen!

Terug naar overzicht